od pon. do czw. od 09:00 do 17:00

w pt. od 10:00 do 15:00

Jesteśmy tutaj

pomoc prawna online

Polityka prywatności

Regulamin usług 

Oferta dla Firm 2022

Regulamin sprzedaży

pomoc prawna online

e-mail: biuro@centrumprawneonline.pl

tel. 739 972 265

pomoc prawna online
pomoc prawna online

Prawnik Ewelina Fuławka

Prawnik dla firm blog dla firm regulamin sklepu internetowego polityka prywatności

Blog prawny dla firm

więcej o mnie

Przydatne informacje i porady.

Twoja firma zgodna z prawem.

Regulamin sklepu internetowego prawnik dla firm  prawnik online prawnik Wrocław
Regulamin sklepu internetowego prawnik dla firm  prawnik online prawnik Wrocław
chmura obliczeniowa, wdrożenie RODO, naruszenie ochrony danych osobowych, incydent bezpieczeństwa
Na dzień 28 maja br. roku planowe są zmiany w prawie konsumenckim, o których pisałam w artykule „Prawnik dla Firm–Przygotuj się na zmiany w prawie dla e-sklepów i usługodawców. Już w maju 2022!.
 
Dzisiaj zapraszam Cię do lektury mojej drugiej publikacji z cyklu #bezpiecznawsieci. 
 
Publikacja zawiera odpowiedzi na pytania:
1) czy przedsiębiorca na prawach konsumenta zostanie z Nami po implementacji dyrektywy SGD ?
 2) na czym polega niezgodność towaru z umową?
 
Nowa rękojmia i gwarancja, zmiany w prawach konsumenta 2022, dyrektywa Omnibus, zgodność towaru z umową
Nowy regulamin sprzedaży 2022. Nowa rękojmia i gwarancja, zmiany w prawach konsumenta. #prawnikdlafirm #bezpiecznawsieci #centrumprawneonline
 
 
Spis treści
 
  1. Przedsiębiorca na prawach konsumenta w nowym regulaminie sprzedaży 2022.
  2. Nowa rękojmia i gwarancja 2022.
  3. Odpowiedzialność sprzedawcy za zgodność towaru z umową.
  4. Przesłanki subiektywne – przykłady towaru niezgodnego z umową.
  5. Przesłanki obiektywne przykłady towaru niezgodnego z umową.
  6. Brak zgodności towaru z umową – skutki.
  7. Umowa o dostarczanie treści i usług cyfrowych.
  8. Aktualizacja regulaminu sprzedaży 2022. 
 
 

Przedsiębiorca na prawach konsumenta w nowym regulaminie sprzedaży 2022 

 
W publikacji „Prawnik dla Firm–zmiany w prawach konsumenta. Nowy regulamin sklepu internetowego już w maju 2022 r.” wspomniałam, że art. 38a ustawy o prawach konsumenta (dalej „PrK”) zostanie uchylony.
 
To przepis,  na mocy którego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, po spełnieniu kilku przesłanek, zyskiwały status przedsiębiorcy na prawach konsumenta.
 
Ustawodawca uchyla art. 38a PrK, lecz w zamian wprowadza art. 7b, zgodnie z którym: „ Przepisy dotyczące konsumenta zawarte w rozdziałach 4, 5a i 5b stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.”
 
Czego dotyczą wymienione rozdziały?
 
Rozdział 4  reguluje prawo odstąpienia od umowy. 
 
Rozdział 5a nosi nazwę „rękojmia i gwarancja konsumencka". 
 
Rozdział 5b  wprowadza przepisy dot. umowy o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej.
 
Wnioski
 
Przedsiębiorca na prawach konsumenta nie utraci swoich przywilejów i dalej będzie mógł liczyć na wyższy poziom ochrony niż pozostali przedsiębiorcy :) 
 

Nowa rękojmia i gwarancja 2022 

 
Rozdział 5a wprowadza przepisy wyłączające stosowanie przepisów Kodeksu cywilnego o rękojmi przy sprzedaży w stosunku do konsumentów (art.43a ust. 1), aby w sposób szczególny uregulować zasady odpowiedzialności sprzedawcy za zgodność towaru z umową.
 
Nowe regulacje nie posługują się pojęciem rękojmi, zatem dlaczego tytuł rozdziału 5 a nosi nazwę „Rękojmia i gwarancja konsumencka”
 
Celem podkreślenia analogii do odpowiednich przepisów Kodeksu cywilnego, albowiem zgodność towaru z umową (jej brak) nie jest rękojmią (odpowiedzialnością za wady), lecz przesłanką skorzystania z niej.
 
Implementacja dyrektywy SGD wymusiła również zmiany w przepisach Kodeksu cywilnego o rękojmi, o czym napiszę w następnym artykule. 
 

 

Nowa rękojmia i gwarancja, na czym polega zgodność towaru z umową? Prawnik Wrocław Prawnik Ewelina Fuławka zmiany w prawach konsumenta

Nowa rękojmia i gwarancja, na czym polega zgodność towaru z umową? #centrumprawneonline

#prawnikwrocław #bezpiecznawsieci

 

 

Odpowiedzialność sprzedawcy za zgodność towaru z umową

 
Z dniem wejścia w życie nowych przepisów, sprzedawca będzie ponosił odpowiedzialność, jeśli zamówiony przez konsumenta towar nie będzie odpowiadał umowie.
 
Zapamiętaj!
 
Sprzedawca ma obowiązek poinformować konsumenta o swojej odpowiedzialności za świadczenie zgodne z umową.
 
Na czym polega zgodność towaru z umową?
 
W celu określenia, czy sprzedany towar odpowiada umowie, musimy wziąć pod uwagę elementy subiektywne (art. 43b ust. 1 PrK), jak i obiektywne (art. 43b ust. 2 PrK).
 

Przesłanki subiektywne – przykłady towaru niezgodnego z umową

 
I. W myśl art. 43b ust. 1 PrK towar jest zgodny z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają w szczególności jego opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi również kompatybilność, interoperacyjność i dostępność aktualizacji.
 
Przykład: O. kupiła panele do przedpokoju, które według opisu na stronie sprzedawcy miały mieć wysoką odporność na ścieranie – AC5. Kilka miesięcy po montażu paneli, O. zauważyła na panelach liczne rysy i przebarwienia. Okazało się, że O. kupiła panele o niskiej odporności na ścieranie – AC2, które można bezpiecznie stosować jedynie w mało używanych pomieszczeniach.
 
II. Ponadto towar jest zgodny z umową, jeśli posiada przydatność do szczególnego celu, do którego jest potrzebny konsumentowi, o którym konsument powiadomił przedsiębiorcę najpóźniej w momencie zawarcia umowy i który przedsiębiorca zaakceptował.
 
Przykład: K. chciał kupić telefon z dostępem do nowoczesnych aplikacji i Sklepu Google Play. Na stronie sklepu z telefonami było bardzo dużo modeli telefonów, dlatego K. postanowił skontaktować się ze Sprzedawcą, aby ten pomógł mu w wyborze właściwego modelu. Sprzedawca polecił K. Huawei P40 Lite, jednak kiedy K. otrzymał telefon nie mógł zainstalować Sklepu Google Play. K. w Internecie znalazł informacje, że Huawei został zamieszczony na czarnej liście firm w USA, więc usługi Google są w nim niedostępne.
 

Przesłanki obiektywne – przykłady towaru niezgodnego z umową

 
III. Towar zgodny z umową nadaje się do celów, do których zazwyczaj używa się towaru tego rodzaju, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, norm technicznych lub dobrych praktyk.
 
Przykład: I. kupiła na stronie z lampami do ogrodów, piękną oryginalną lampę z drewna. I zamontowała lampę na tarasie. Po deszczu, doszło do zwarcia instalacji elektrycznej lampy, co skutkowało pożarem tarasu. Lampa nie posiadała odpowiedniej klasy szczelności (IP).
 
IV. Towar jest zgodny z umową, gdy występuje w takiej ilości i ma takie cechy, w tym trwałość i bezpieczeństwo, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi również funkcjonalność i kompatybilność, jakie są typowe dla towaru tego rodzaju i których konsument może zasadnie oczekiwać, biorąc pod uwagę charakter towaru oraz publiczne zapewnienie złożone przez przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, w szczególności w reklamie lub na etykiecie.
 
Przykład: Twórca aplikacji biznesowej zapłacił za reklamę, zgodnie z którą aplikacja jest dostępna dla każdego systemu operacyjnego. Reklama była wyświetlana w telewizji przez trzy miesiące. Posiadasz iPhone 13 (Z.) kupił aplikację, po czym okazało się, że aplikacja działa wyłącznie w systemie Android, nie zaś iOS. Sprzedawca znał publiczne zapewnienie producenta, natomiast Z. kupił aplikacje, bo widział reklamę. 
 
 
V. Towar jest zgodny z umową, gdy jest dostarczany z akcesoriami i instrukcjami, których dostarczenia konsument może rozsądnie oczekiwać.
 
Przykład: P. zamówił na stronie z meblami regał na książki. Kurier dostarczył P. regał w kilku paczkach, w żadnej z nich nie było instrukcji montażu. 
 
VI. Towar jest zgodny z umową, kiedy jest takiej samej jakości jak próbka lub wzór, które przedsiębiorca udostępnił konsumentowi przed zawarciem umowy i odpowiada opisowi takiej próbki lub wzoru.
 
Przykład: A. kupiła na prezent dla swojej mamy ręcznie robiony sweter o kolorze burgundu, który przepięknie prezentował się na zdjęciach zamieszczonych w e-sklepie. Zgodnie z opisem produktu, sweter był przeznaczony dla miłośniczek ciemnych kolorów. Sprzedawca dokonał obróbki zdjęć w programie Canva przy użyciu nowoczesnych filtrów barw. A. z radością zamówiła sweterek. Po otwarciu paczki, A. ujrzała kasztanowe rękodzieło…
 
Kiedy towar jest zgodny z umową? Zmiany w prawach konsumenta, nowa rękojmia i gwarancja. #prawnikonline #centrumprawneonline #bezpiecznawsieci Prawnik Ewelina Fuławka
Kiedy towar jest zgodny z umową? Zmiany w prawach konsumenta, nowa rękojmia i gwarancja. #prawnikonline #centrumprawneonline #bezpiecznawsieci
 
 

 

Brak zgodności towaru z umową – skutki 

 
W razie braku zgodności towaru z umową, konsumentowi będą przysługiwać uprawnienia określone w nowym rozdziale „5a Rękojmia i gwarancja konsumencka”. Nową odpowiedzialność sprzedawcy przedstawię w czerwcu.
 
 

Umowa o dostarczanie treści i usług cyfrowych

 
 
W następnym, trzecim artykule z cyklu #bezpiecznawsieci, opiszę podstawowe obowiązki stron umowy o dostarczanie treści i usług cyfrowych, która nareszcie doczekała się polskiej regulacji.
 
Zagadnienia umów o dostarczanie treści cyfrowej lub usług cyfrowych przedstawię w kilku wpisach, ponieważ stanowią novum w ustawie o prawach konsumenta i wymagają szczegółowego omówienia.
 
 

Aktualizacja regulaminu sprzedaży 2022 

 
Jesteś przed aktualizacją regulaminu sprzedaży lub świadczenia usług cyfrowych?
 
Wyślij treść dokumentu lub link na adres biuro@centrumprawneonline.pl z dopiskiem „Aktualizacja 2022” . Możesz również skontaktować się ze mną za pośrednictwem formularza.
 
W odpowiedzi otrzymasz wycenę usługi wraz z procesem realizacji. 
 
 

Prawnik dla Firm

Ewelina Fuławka

 
 
 
NOTA PRAWNO-INFORMACYJNA 
 
Wiadomości prawne zawarte w niniejszym artykule nie stanowią porady prawnej, lecz mają charakter informacyjny. Artykuł uwzględnia stan prawny obowiązujący w dniu jego sporządzenia tj. w dniu 26.05.2022 r. 
 
WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE 
 
Chcesz korzystać z artykułu ? Kup licencję na treść. Zakupiona licencja umożliwia publikację w Internecie w zgodzie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. oraz z prawami majątkowymi Autorki publikacji. Kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułu bez zgody Autorki jest niedozwolone i może podlegać odpowiedzialności cywilnej. Za wykorzystanie artykułu bez uprzedniej pisemnej zgody, ustala się minimalną wysokość opłaty licencyjnej w kwocie wskazanej w § 23 ust. 6 Regulaminu świadczenia usług Centrum Prawnego Online.
 
 
Chcesz być na bieżąco z prawem w Internecie ?
Zapisz się na mój Newsletter Prawnika dla Firm i śledź cykl #bezpiecznawsieci!
 

Newsletter prawnika dla firm Ewelina Fuławka

26 maja 2022

Prawnik dla Firm–czy Twój towar jest zgodny z umową? Nowa rękojmia i gwarancja dla konsumenta.

Najlepszy Prawnik Wrocław prawnik dla firm  online prawniczka Wrocław

 

Ewelina Fuławka

Prawnik dla firm

 

Zajmuję się kompleksową obsługą prawną 

przedsiębiorców,

w tym spółek,

e-biznesu oraz twórców.

 

Stawiam na holistyczne podejście, profesjonalizm i długofalowe relacje.

 

Subskrybuj bloga

NEWSLETTER

ZAPRASZAM DO SKLEPU

 

Regulamin sklepu internetowego polityka prywatności RODO na stronę internetową

 

znajdziesz w nim

 

WZORY 

 

DOKUMENTY NA ZAMÓWIENIE 

więcej

  biuro@centrumprawneonline.pl  

    +48 739 972 265  

    Konsultacje online 

Polecane artykuły