Nowe przepisy mają zapewnić wysoki poziom ochrony konsumenckiej poprzez wprowadzenie regulacji dot. umów sprzedaży zawieranych między sprzedawcą a konsumentem oraz umów między przedsiębiorcami a konsumentami o dostarczanie treści cyfrowych lub usług cyfrowych.
Zapraszam Cię do lektury pierwszego artykułu z cyklu #bezpiecznawsieci.
Zmiany w prawach konsumenta w 2022 r. #bezpiecznawsieci #prawnikdlafirm
Z dzisiejszej publikacji dowiesz, jakie zmiany w prawie czekają e-sklepy.
Spis treści
- Co się zmieni w maju 2022 r. ?
- Czym jest umowa o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej?
- Ważne pojęcia od maja 2022 r.
- Nowe uprawnienia konsumenta.
- Sprzedaż danych osobowych.
- Nowe obowiązki sprzedawcy wobec konsumenta.
- Odpowiedzialność przedsiębiorcy za zgodność świadczenia z umową.
- Unicestwienie przedsiębiorcy na prawach konsumenta?
- Skutki nowelizacji.
Zmieni się przedmiot regulacji ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2020 r. poz. 287).
Przed zmianą ustawa określała prawa przysługujące konsumentowi, w szczególności:
1) obowiązki przedsiębiorcy zawierającego umowę z konsumentem,
2) zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa,
3) zasady i tryb wykonania przysługującego konsumentowi prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa,
4) zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość dotyczącej usług finansowych.
Po zmianach będzie także normować:
1) zasady i tryb wykonania praw konsumenta wynikających z rękojmi i gwarancji konsumenckiej,
2) zasady i tryb wykonania praw konsumenta będącego stroną umowy o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej.
Jest to umowa na podstawie której przedsiębiorca zobowiązuje się dostarczyć konsumentowi treść cyfrową lub usługę cyfrową, w tym również wykonaną według wskazówek konsumenta.
Treść cyfrowa, to nic innego jak dane wytwarzane i dostarczane w postaci cyfrowej, natomiast usługa cyfrowa – usługa pozwalająca konsumentowi na:
a) wytwarzanie, przetwarzanie, przechowywanie lub dostęp do danych w postaci cyfrowej,
b) wspólne korzystanie z danych w postaci cyfrowej, które zostały przesłane lub wytworzone przez konsumenta lub innych użytkowników tej usługi,
c) inne formy interakcji przy pomocy takich danych.
Nowy regulamin sklepu internetowego w 2022 r. Zmiany w prawach konsumenta w maju 2022 r. #bezpiecznawsieci #prawnikdlafirm
Zmiany obejmują także art. 2 ustawy o prawach konsumenta (słowniczek) i polegają na zdefiniowaniu pojęć niezbędnych dla implementacji SGD, DCD oraz Omnibus, a w konsekwencji efektywnego stosowania nowych przepisów krajowych.
Nowe pojęcia:
- towar z elementami cyfrowymi,
- środowisko cyfrowe,
- integracja,
- kompatybilność,
- funkcjonalność,
- interoperacyjność,
- cena,
- internetowa platforma handlowa,
- dostawca internetowej platformy handlowej.
Wejdą w życie nowe przepisy dot. odstąpienia od umowy oraz rękojmi i gwarancji konsumenckiej.
Tutaj bardzo ważna uwaga – ustawa nie będzie miała zastosowania do umów o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej, jeżeli konsument nie jest zobowiązany do świadczeń innych, niż dostarczanie danych osobowych, a dane te przetwarzane są przez przedsiębiorcę wyłącznie w celu:
a) dostarczania treści cyfrowej lub usługi cyfrowej,
b) wykonania obowiązku ustawowego.
Zmiany w regulaminach sklepów internetowych w 2022 r. Nowe obowiązki sprzedawcy wobec konsumenta. #bezpiecznawsieci #prawnikdlafirm
O obowiązkach przedsiębiorcy wobec konsumenta stanowi art. 8 ustawy o prawach konsumenta.
Zgodnie z jego treścią, najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta, o ile informacje te nie wynikają już z okoliczności, w sposób jasny i zrozumiały, m.in. o:
1) głównych cechach świadczenia, z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;
2) swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, i numerze, pod którym został zarejestrowany, adresie, pod którym prowadzi przedsiębiorstwo, i numerze telefonu przedsiębiorstwa;
4) sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;
Nowe przepisy wprowadzają zagadnienia umów o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej, które nie stanowiły dotychczas przedmiotu zainteresowania polskiego ustawodawcy.
Po ich wejściu w życie sprzedawca będzie miał obowiązek podania konsumentowi informacji na temat funkcjonalności towarów z elementami cyfrowymi, treści cyfrowych lub usług cyfrowych oraz mających zastosowanie technicznych środkach ich ochrony oraz mających znaczenie kompatybilnościach i interoperacyjnościach towarów z elementami cyfrowymi, treści cyfrowych lub usług cyfrowych.
Nowe przepisy zastępują obowiązek informacyjny o przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia, obowiązkiem poinformowania o przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za zgodność świadczenia z umową.
Co to oznacza?
Przedsiębiorca poniesie odpowiedzialność, jeśli zamówiony przez konsumenta towar nie będzie odpowiadał umowie.
Towar jest zgodny z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają w szczególności jego:
1) opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi również kompatybilność, interoperacyjność i dostępność aktualizacji;
2) przydatność do szczególnego celu, do którego jest potrzebny konsumentowi, o którym konsument powiadomił przedsiębiorcę najpóźniej w momencie zawarcia umowy i który przedsiębiorca zaakceptował.
W razie braku zgodności towaru z umową, konsumentowi będą przysługiwać uprawnienia określone w nowym rozdziale „5a Rękojmia i gwarancja konsumencka”.
Nowelizacja uchyla art. 38 a ustawy o prawach konsumenta:
„ Przepisy dotyczące konsumenta zawarte w niniejszym rozdziale stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.”
Czy to oznacza, że z dniem 28 maja br. roku przedsiębiorca na prawach konsumenta utraci swoje przywileje?
Przestanie istnieć?
Odpowiedź: nie.
Polski ustawodawca musi przyjąć szczegółowe rozwiązania prawne, w dużej mierze nieznane dotychczas prawu polskiemu, w szczególności dotyczące zasad dostarczania treści i usług cyfrowych.
Zmiany w prawach konsumenta będą oddziaływać na grupę 796 633 przedsiębiorców, prowadzących działalność gospodarczą skalsyfikowaną w sekcji G – handel hurtowy i detaliczny, naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle, działy: 45 – 47, z wyłączeniem grupy 45.2.
Co to oznacza?
Sprzedawcy e-sklepów muszą podjąć stosowne działania, przede wszystkim organizacyjne, mające na celu realizacje obowiązków wynikających z wdrażanych dyrektyw.
Zatem wejście w życie nowych przepisów skutkuje obowiązkiem aktualizacji dotychczasowych regulaminów sprzedaży oraz świadczenia usług.
Nowy regulamin sklepu internetowego w 2022 r. Aktualizacja regulaminu w maju 2022 r. #bezpiecznawsieci #prawnikdlafirm
Jesteś przed aktualizacją regulaminów sprzedaży lub świadczenia usług?
Wyślij treść dokumentów na adres biuro@centrumprawneonline.pl z dopiskiem „Aktualizacja 2022” lub za pośrednictwem formularza.
W odpowiedzi otrzymasz wycenę usługi wraz z procesem realizacji.
NOTA PRAWNO-INFORMACYJNA
Wiadomości prawne zawarte w niniejszym artykule nie stanowią porady prawnej, lecz mają charakter informacyjny. Artykuł uwzględnia stan prawny obowiązujący w dniu jego sporządzenia tj. w dniu 13.05.2022 r.
WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Chcesz korzystać z artykułu ? Kup licencję na treść. Zakupiona licencja umożliwia publikację w Internecie w zgodzie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. oraz z prawami majątkowymi Autorki publikacji. Kopiowanie oraz rozpowszechnianie artykułu bez zgody Autorki jest niedozwolone i może podlegać odpowiedzialności cywilnej. Za wykorzystanie artykułu bez uprzedniej pisemnej zgody, ustala się minimalną wysokość opłaty licencyjnej w kwocie wskazanej w § 23 ust. 6 Regulaminu świadczenia usług Centrum Prawnego Online.
Chcesz być na bieżąco z prawem w Internecie?
Zapisz się na mój Newsletter Prawnika dla Firm i śledź cykl #bezpiecznawsieci!