Polecane artykuły
NEWSLETTER
Prawnik dla firm
Zajmuję się kompleksową obsługą prawną e-biznesu.
Stawiam na holistyczne podejście, profesjonalizm i długofalowe relacje.
Bardzo często mówi się o tym, że reklama jest dźwignią handlu. Wiele podmiotów w praktyce decyduje się na skorzystanie z oferty profesjonalnych przedsiębiorstw, które na co dzień zajmują się kwestiami dotyczącymi usług reklamowych. Wówczas dochodzi do zawarcia różnego rodzaju umów o świadczenie usług reklamowych. W dzisiejszym artykule omawiam to, co zawierają tego typu umowy, jakie są elementy charakterystyczne dla tego rodzaju kontraktów oraz to, o czym warto pamiętać przy zawieraniu takiej umowy.
Prawnik dla Firm Ewelina Fuławka - Umowa o świadczenie usług reklamowych.
Spis treści
1) Umowa o świadczenie usług reklamowych
2) Elementy umowy o świadczenie usług reklamowych
3) Kontakt w zakresie porady prawnej dotyczącej umowy o świadczenie usług reklamowych
Umowa o świadczenie usług reklamowych to rodzaj kontraktu regulujący relacje między dwiema stronami – zleceniodawcą i wykonawcą usług reklamowych. Zwykle zawierana jest pomiędzy agencją reklamową a jej klientem, ale może także dotyczyć innych podmiotów zajmujących się reklamą. Umowa ta nie została uregulowana wprost w Kodeksie cywilnym, wobec czego stanowi jedną z umów nienazwanych. W zależności od postanowień danej umowy o świadczenie usług reklamowych, możemy jednak stosować do niej odpowiednio przepisy dotyczące umowy o dzieło czy też umowy zlecenie.
Umowa o świadczenie usług reklamowych jest w praktyce bardzo istotnym kontraktem, który pozwala uniknąć nieporozumień między zleceniodawcą a wykonawcą. Dzięki szczegółowym postanowieniom umowy obie strony są w stanie lepiej zrozumieć swoje prawa i obowiązki, co pozwala na skuteczne i efektywne działania w zakresie reklamy.
Zazwyczaj postanowienia umowy o świadczenie usług reklamowych obejmują w swojej treści elementy takie jak:
Przedmiot umowy – opisuje, co dokładnie obejmuje świadczenie usług reklamowych. Może to być kampania reklamowa, projektowanie grafik, tworzenie treści, organizacja eventów reklamowych oraz wiele innych. Niezwykle istotne w tym przypadku mogą być także kwestie związane z przeniesieniem praw autorskich, zatem warto przy tworzeniu takiej umowy wziąć pod uwagę przepisy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Termin wykonania usługi – określa, kiedy usługa reklamowa powinna zostać wykonana. W przypadku dłuższych projektów umowa może także zawierać harmonogram prac. Jeśli nie chcemy, by dana agencja reklamowa podzleciła część działań reklamowych innym osobom, warto zadbać także o takie postanowienia w umowie.
Wynagrodzenie – określa, ile zleceniodawca będzie musiał zapłacić za świadczenie usług reklamowych. Wynagrodzenie może być ustalone w formie stałej opłaty, prowizji od sprzedaży lub w inny sposób. Warto w umowie zadbać w tym przypadku także o określenie tego, czy wynagrodzenie stanowi kwotę brutto czy też netto, a także w jakim terminie będzie ono płatne, w jakiej wysokości przysługują odsetki za opóźnienie oraz inne kwestie.
Warunki płatności – określają, w jaki sposób i w jakim terminie zleceniodawca ma zapłacić wynagrodzenie za usługi reklamowe.
Odpowiedzialność stron – określa, kto ponosi odpowiedzialność za naruszenie postanowień umowy. Zwykle zleceniodawca odpowiada za treść reklamy, a wykonawca za sposób jej prezentacji.
Klauzule poufności – bardzo istotny element w tego typu umowach, dotyczy poufności informacji przekazywanych przez zleceniodawcę np. agencji reklamowej. Umowa zwykle wprost określa, co dokładnie uznaje się za tajemnicę reklamową i jakie sankcje grożą za jej ujawnienie. Za naruszenia klauzuli oraz innych postanowień (np. opóźnienie z przygotowaniem projektów) strony mogą zastrzec w umowie także różnego rodzaju kary umowne.
Warunki rozwiązania umowy – opisują, w jakich sytuacjach umowę można rozwiązać przed czasem i jakie są konsekwencje takiego rozwiązania. Dotyczą one kwestii takich jak wypowiedzenie i odstąpienie od umowy.
Postanowienia końcowe – zawierają postanowienia dotyczące m.in. tego, w ilu egzemplarzach została sporządzona umowa, który sąd będzie właściwy do rozpoznania ewentualnego sporu pomiędzy stronami wynikającemu z umowy o świadczenie usług reklamowych oraz wiele innych.
Poza powyższymi elementami, umowa o świadczenie usług reklamowych może także zawierać szereg innych elementów oraz klauzul, na które umówią się strony (np. klauzula salwatoryjna, klauzula siły wyższej oraz wiele innych). W Polsce istnieje bowiem ogólna zasada swobody umów (art. 3531 KC), byleby treść lub cel takiej umowy o świadczenie usług reklamowych nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Masz dodatkowe pytania?
Potrzebujesz profesjonalnej umowy o świadczenie usług reklamowych?
Zapraszam do kontaktu:
1) telefon: +48 739 972 265 – rozmowa możliwa po uprzedniej rezerwacji,
2) e-mail: biuro@centrumprawneonline.pl.
Do napisania lub usłyszenia !
Przydatne informacje i porady.
Twoja firma zgodna z prawem.
Blog prawny dla firm
Prawnik Ewelina Fuławka-Nawrocka
Jesteśmy tutaj
od pon. do czw. od 09:00 do 17:00
w pt. nieczynne