Jesteśmy tutaj
Przedsiębiorcy, którzy świadczą usługi drogą elektroniczną mają obowiązek posiadania regulaminu, co wynika wprost z obowiązujących przepisów prawa. Zgodnie z art. 8 ust. 1. ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144 poz. 1204), dalej uśude- usługodawca określa regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną, zwany „regulaminem”. Regulamin jest udostępniany usługobiorcy nieodpłatnie i przed zawarciem umowy o świadczenie usług, a także – na jego żądanie – w taki sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.
Regulamin określa w szczególności:
1) rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną;
2) warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym:
a) wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca,
b) zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym;
3) warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną;
4) tryb postępowania reklamacyjnego (Art. 8 ust. 3 uśude).
Po pierwsze obowiązek informacyjny
Jednak czy na sprzedającego towar (przy użyciu sklepu internetowego) ustawodawca również nałożył obowiązek posiadania regulaminu?
Odpowiedź na przedmiotowe pytanie jest twierdząca. Wymóg sporządzenia regulaminu należy wysnuć z obowiązku informacyjnego, który z praktycznego punktu widzenia powinien zostać zrealizowany właśnie w regulaminie sklepu internetowego, polityce ochrony danych osobowych i plików cookies. Jeżeli przy użyciu sklepu internetowego dochodzi do świadczenia usług, to niezbędność stworzenia opisywanego dokumentu wynika także z art. 8 uśude.
Akty prawne nakładające na sprzedawcę internetowego obowiązek informacyjny:
rozporządzenie RODO (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych),
ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800).
Umowy zawierane na odległość charakteryzują się brakiem bezpośredniego udziału stron w czasie zawierania transakcji. Podręcznikowym przykładem tego rodzaju kontraktów są zakupy w sklepach internetowych. Najpóźniej w momencie wyrażenia przez konsumenta woli zawarcia umowy, po stronie przedsiębiorcy powstaje obowiązek informacyjny.
Obowiązek informacyjny sprzedającego:
Sprzedawca powinien zadbać o uzyskanie od konsumenta potwierdzenia zrealizowania obowiązku informacyjnego, albowiem w myśl art. 24 ustawy o prawach konsumenta, to na przedsiębiorcy spoczywa ciężar dowodu związany z wykazaniem realizacji tej powinności.
Po drugie RODO
Przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy zawsze przetwarza dane osobowe klientów, zatem jest administratorem danych osobowych z punktu widzenia RODO (unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych). Jednym z podstawowych obowiązków administratora jest poinformowanie osoby, której dane dotyczą (podmiotu danych), o przetwarzaniu jej danych. Obowiązkowi informacyjnemu odpowiada uprawnienie do uzyskania informacji. Jest ono niezwykle istotne, gdyż umożliwia uzyskanie wiedzy na temat przetwarzania danych i stwarza możliwość realizacji pozostałych uprawnień, w tym reagowania w sytuacji, gdy dane osobowe są przetwarzane niezgodnie z prawem.
Administrator musi poinformować podmiot danych o jego uprawnieniach.
Osoba, której dane dotyczą jest uprawniona do żądania:
Po trzecie cookies
Sklep internetowy musi posiadać, jak każdy portal internetowy, informacje o plikach cookies. Niniejszy wymóg został nałożony przepisami ustawy Prawo telekomunikacyjne (art. 173, art. 174 i art. 209). W rozumieniu przepisów PrTel, właściciel sklepu internetowego sprawuje rolę podmiotu zamieszczającego na urządzeniu końcowym internauty pliki cookies oraz uzyskującego do nich dostęp.
Właściciel sklepu internetowego, musi poinformować swoich użytkowników o:
Natomiast użytkownik jest zobowiązany, po otrzymaniu powyższych informacji, jeszcze przed rozpoczęciem korzystania ze strony, wyrazić zgodę na dostęp oraz ładowanie plików cookies. Do uzyskania zgody użytkownika końcowego stosuje się przepisy o ochronie danych osobowych.
Po czwarte pozostałe akty prawne
Obowiązek posiadania regulaminu można wyinterpretować także z ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83), w przypadku zamieszczenia na stronie firmy utworu podlegającego ochronie.
Poza tym ze względu na kod PKD prowadzonej działalności gospodarczej, będą miały zastosowanie inne ustawy np. ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. 2006 nr 171 poz. 1225), czy ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 1982 nr 35 poz. 230).
Ocena Państwa sytuacji prawnej należy do prawnika.
Podsumowanie
Każdy sklep internetowy musi bezwarunkowo posiadać:
1. Regulamin (zapewniający o prowadzeniu działalności zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa);
2. Politykę ochrony danych osobowych (będącą wyrazem zgodności procedur sklepu z RODO);
3. Politykę plików cookies (regulującą wszelkie wymagane prawem informacje na temat sposobu zbierania danych od użytkowników sklepu internetowego).
Prawidłowo stworzona dokumentacja firmy jest:
1. jasna i czytelna;
2. zgodna z aktualnym stanem prawnym;
3. pozbawiona klauzul niedozwolonych (zapisów sprzecznych z dobrymi obyczajami lub prawem konsumenckim).
Posiadanie regulaminu, polityki prywatności i plików cookies stanowi skuteczne zabezpieczenie uzasadnionego interesu właściciela sklepu internetowego, a więc jest bezwzględnie potrzebne.
Efektywny regulamin to dokument stworzony przez prawnika i zindywidualizowany do profilu działalności gospodarczej. Dlatego zakup gotowego „uniwersalnego” wzoru może narazić sprzedającego oraz konsumenta na wdanie się w długotrwały spór sądowy.
Zapraszam do skorzystania z usług wykwalifikowanych prawników, którzy przeprowadzą audyt prawny sklepu i na podstawie jego oceny, stworzą dopasowane regulaminy wraz z politykami, które zabezpieczą Państwa interes. Z firmą można skontaktować się przez formularz online lub przez aplikację Messenger na Facebooku.
Pozdrawiam i do napisania !